Tänään ähkyttää. Aidosti ähkyttää. Ehkä siksi, että olen viimeisten päivien aikana oivaltanut liudan uusia sähköisen maailman mahdollisuuksia. Pääni yrittää yhdistää näiden mahdollisuuksien välisiä yhteyksiä samalla kun kuumeisesti mietin, miten voisin hyödyntää näitä omassa työssäni ja tuoda ne työkaluiksi koulutettavilleni.
Ähkyä helpottaa toimeen tarttuminen. Se että päättää aktiivisesti, mihin tarttuu ja minkä antaa valua takaraivosta ulos ja alas selkää pitkin. Kuin vesi Sallan selästä. Omaan työhöni kuuluu se, että pysyn ajantasalla näissä asioissa ja kartoitan, mitkä oikeasti ja aidosti toimivat pedagogisesti ja hyödyttävät opettajia ja opiskelijoita. Lisätyö ei kannata, jos sen tuloksilla ei ole lisäarvoa. Siispä tartun tänään facebookin mahdollisuuksiin.
Koska aloitan hiihtoloman jälkeen 10. luokan uskonnonopetuksen, päätin perustaa heille oman facebook -ryhmän. Sosiaalisen median käyttö opetuksessa on nyt kuuminta hottia mobiililaitteiden tulon jälkeen. Oivalsin, että toden totta, voin jakaa ryhmässä kätevästi tunnilla jaetut materiaalit, käytetyt linkit ja mikä parasta, osallistaa opiskelijoita aidosti, tuoda heidän ajatteluaan näkyväksi, antaa heille tilaa.
Facebookin sivujen perustamista kokeilin juuri viime kuussa työssäni. Perustimme työtiimilleni markkinoinnillisen ja näkyvyyttä lisäävän sivuston Agricola kehittää, kouluttaa ja konsultoi. Tähän kuului pohjatyönä vahva suunnittelu tiimimme viestinnän gurun kanssa. Milloin julkaisemme sivun, miksi, mitä sivulla kuuluu olla jo ennen kuin se julkaistaan ja miten pidämme sivun elävänä, eli julkaisujen määrän ja laadun jatkuvana. Jaoimme tiimissä yksinkertaisesti päivät kullekin asiantuntijaryhmälle joista kukin vastaa. Voilaaaa ja se onnistui! Sivustojen lukijakunta jaksaa seurata sivua vain, jos siellä julkaistaan jotain muutaman päivän välein. Siksi ei ollut järkevää perustaa sivua vain sivun perustamisen vuoksi. Somessakin on siis omat lainalaisuutensa, mikä tuntuu turvalliselta.
Nyt mietimme, miten saisimme nostettua tykkääjien määrää. Toiset tiimistämme innostavat ystäviään ja työtovereitaan mukaan, mutta nyt olisi ehkä aika kysyä seurakuntien facebook -sivuilta, josko saisimme laittaa linkkimme ja olemassaolomme näkyviin heidän sivuilleen. Kehitystyötä on jatkettava ja tehtävä työtä tietoisesti, ei hutiloiden ja hössöttäen. Tämä tuo minulle rauhaa kaiken hässäkän keskellä. Huomaan, että sosiaalinen media on osa työtäni, niinkuin mikä tahansa muu: tilauskoulutusten käytännön järjestelyt, koulutusten markkinointi, nettisivujemme ylläpito ja koulutssisältöjen kehittäminen.
Minua ei enää faceta niin vietävästi, kuin aamulla. Tajuan, että facebook on todellisuus, joka kannattaa valjastaa hyötykäyttöön kuin mikä tahansa muu laite tai ilmiö ulottuvillamme. Käytänhän leivänpaahdintakin aamulla saadakseni paremman makuista, tai itselleni maistuvampaa leipää. Miksi en käyttäisi Naamakirjaa, jos sen toiminnat ovat helppokäyttöisempiä ja joustavampia kuin kankeat kirjeet tai sähköpostit, joista puuttuu yhteisöllisyys ja elämän tietynlainen maku.
Eli minua kuitenkin facettaa.
Het kävin tykkäämässä Agricola-sivustanne. Hienoja kursseja!
VastaaPoistaKuulostaa tosi huipulle tuo oppilaiden oma ryhmä facessa! Jee! Mennään sinne mistä toiset löytyy jo =D
VastaaPoistaIdea 10-luokkalaisten ryhmästä on hyvä. Miten aiot saada oppilaiden toimimaan aktiivisesti ryhmässä, jopa niin, että se olisi heiltä spontaanisti tapahtuvaa? Miten se on dialoginen ja varsinkin oppilaiden välillä dialoginen?
VastaaPoistaAgricolan FB-sivussa on vielä kehitettävää, mutta se on hienolla vauhdilla. Mielenkiintoista ja pohdituttavinta on se kuinka se saadaan automaattiseksi osaksi työhön niillä työntekijöillä, joilla se ei sitä vielä ole.
Hyvää pohdintaa ja mukava nähdä, että omaan osaamiseesi some alkaa löytää paikkansa. :)
10-luokan eka päivä oli eilen ja oppilaat ottivat oman fb -sivun vastaan todella innoissaan: "Miksei muut opet käytä tätä?" Ensimmäiseen tehtävään tulvi vastauksia ja haparoivaa dialogia, jota koen, että minun on opettajana myös ohjattava, autettava heitä avaamaan ajatteluaan enemmänkin kuin tyyliin: ihqyy, Y olla, jne. Ensimmäisen tunnin tehtävät kirjoitettiin tuolla ja vastaukset olivat yllättävän samantyylisiä, kuin mitä paperilla olen saanut samanikäisiltä oppilailta. Jotenkin vain se into, jolla oppilaat tehtävään tarttuivat sykähdytti minua. Ei paperi-kynä -tekniikalla nähnyt näin motivoituneita oppilaita. Tuntuu hyvältä jatkaa ja odotan mielenkiinnolla juuri sitä, miten opiskelijat ottavat tuon tilan "haltuun". Kiitos rohkaisevista kommenteistanne!
VastaaPoistaKun käyttää esimerkiksi FB:tä oppilaiden kanssa kannattaa myös huomioida omaa kirjoitusta. Me aikuisetkin helposti käytämme puhekieltä somessa. Ainakin minulla tulee usein "mie, miulle, mahollisesti". Kun oppilaan kirjoitusta ei ole samalla tavalla mahdollista korjata punakynän kanssa, kannattaa olla omassa ilmaisussa tarkkana.
VastaaPoistaLisäksi kun käyttää somea opetuksessa opetetaan samalla myös vastaamaan ja keskustelemaan verkossa. Ei tuote siis normaalia esseevastauksia tai tietomuotoisia vastauksia. Vastaamaan opettamiseen kannattaa siis kiinnittää huomioita. Verkkokeskustelutaidot ovat yhä tärkeämpiä tänä päivänä. :)